Tuesday 27 March 2012

27 March 2012

      Sedang duduk bersendirian teringat aku tentang satu kisah yang amat lucu. Ini berlaku pada diriku ketika bermulanya kemasukan aku ke semester dua. Pada ketika itu aku ditempatkan di kediaman Kolej Harun Aminurrashid. Buka sahaja pintu bilik terlihat seorang jejaka di sebuah kerusi sedang melayari internet. Beliau menoleh lalu tersenyum melihatku dan komunikasi antara aku dan dia bermula.

Aku: Assalamualaikum.
Boyot: Waalaikummussalam.
Aku: (aku bersalaman sambil memperkenalkan nama) saya Hafiz
Boyot: saya Kamil panggil saja Boyot.
Aku: (gelak dalam hati setelah diminta penggil sedemikian).
Boyot: Kita asal mana?
Aku: (Terdiam seketika)

     Pada pendapat anda apa yang ingin dipersoalkan oleh rakan sebilik saya ini?. Pada mulanya saya mentafsir akan pertanyaannya itu seolah-olah beliau ingin mengajukan satu teka-teki yang memerlukan saya untuk meneka asal beliau menetap.

     Setelah saya meneliti sedalam-dalamnya, rupanya beliau menggunakan kata ganti nama diri kedua itu untuk bertanyakan bahawa saya berasal dari negeri mana. Dari sini dapat dilihat bahawa orang sabah menggunakan kata ganti nama diri kedua iaitu "kita" untuk merujuk kepada "kamu". 

No comments:

Post a Comment